Raku znaczy radość, przyjemność. To tłumaczenie jest adekwatne zarówno do całego procesu twórczego i gotowego wyrobu, jakim jest ta unikatowa na Polskim rynku ceramika. Jej powstawanie jest często zakończone nieprzewidywalnymi efektami, zależnymi zarówno od zastosowanego materiału czyli gliny i składu szkliw jak i sposobu wypału. Historia tej techniki sięga XVI wieku i Japońskiej tradycji picia herbaty trzeba zaznaczyć że Japońskie Raku dzielimy na czarne i czerwone nie jest ono poddawane redukcji tak jak UKAR /RAKU Amerykańskie. Generalnie technika japońskiego RAKU polega na pokryciu czarek określonymi szkliwami, szybkim wypale, a następnie w fazie stopnienia szkliwa wyciągnięciu ich i schłodzeniu. UKAR nie jest skupiona wobec ceremonii picia herbaty, może więc dotyczyć również innych naczyń, rzeźb a nawet biżuterii. Wprowadza też innowacyjne metody (naked raku, slip raku, horse raku, feathers raku…). Po pokryciu szkliwami, zawierającymi związki metali jak miedź, żelazo, kobalt, dającymi efekty kolorystyczne i metaliczny blask, dokonuje się drugiego wypału w warunkach plenerowych. Rozżarzone w czasie szybkiego wypału prace wyciąga się szczypcami i wkłada do pojemnika wypełnionego organicznymi palnymi materiałami jak trociny, liście, trawa lub papier, dającymi podczas spalania dużo dymu i pozostawiające na pracach niepowtarzalne ślady . Po zamknięciu pokrywy pojemnika następuje proces redukcji. Wszelkie nieszkliwione miejsca uzyskują czarny/grafitowy kolor za sprawą węgla wydzielanego z redukcji tlenu.. Gwałtowna zmiana temperatury powoduje charakterystyczne spękania szkliwa, tzw. krakle, a dym wnikający w szczeliny podkreśla linię spękań.. Następnie naczynie lub rzeźbę umieszcza się w wodzie w celu dalszego wydobycia efektów i schłodzenia. Ostateczne rezultaty wypału raku zależą od wielu czynników – rodzaju zastosowanych szkliw, temperatury pieca, materiału wypełniającego pojemnik do redukcji, ilości tlenu podczas reakcji spalania (redukcji) a nawet warunków atmosferycznych – wiatru, temperatury otoczenia itp. Przedstawione w tym albumie prace są w 100% mojego autorstwa wykonane ręcznie przy użyciu techniki UKAR :) prace są niepowtarzalne i unikatowe, nie wykonuję tzw. masowej produkcji. Jeśli ktoś jest zainteresowany nabyciem któregoś z dekorów zapraszam do kontaktu